درباره مترو گوانجو
اطلاعات کاربردی جاذبه گردشگری
- خصوصیات سیستم های حمل و نقل
- رتبه Tripadvisor ۲۳ از ۷۰۶ در گوانجو
- نام شهر گوانجو
متروی گوانگژو یک سیستم مترو در شهر گوانگژو در ایالت گوانگدونگ چین می باشد. این سیستم توسط شرکت متروی گوانگژو راه اندازی شده و چهارمین سیستم متروی است که در شهرهای اصلی چین پیش از پکن، تیانجین و شانگهای افتتاح شد.
اولین تلاش ها برای ساخت سیستم حمل و نقل زیرزمینی سریع در گوانگژو به 1960 باز می گردد. در دو دهه پس از آن، این پروژه 5 برابر شد اما به دلیل مشکلات مالی و فنی رها شد. آماده سازی سیستمی که هم اکنون در شهر گوانگژو دیده می شود در اوایل دهه 80 میلادی آغاز شد و تا سال 1993 طول کشید که در این سال اولین خط مترو بطور رسمی آغاز شد اما چهار سال بعد در سال 1997 با 5 ایستگاه عملیات خود را آغاز نمود.
در دسامبر 2017 متروی گوانگژو دارای 13 خط عملیاتی بود که خطوط 1 تا 9، خط 13، خط 14، خط گوانگفو و خط شهر جدید ژوجیانگ APM نام داشتند که همه به هسته اصلی شهر و حومه آن دسترسی داشتند. خط گوانگفو، گوانگژو و فوشان را به هم متصل کرده و اولین خط مترو میان دو شهر در این کشور است. خدمات روزانه از ساعت 6 صبح آغاز شده و تا نیمه شب ادامه دارد و روزانه 7 میلیون نفر از این سیستم استفاده می کنند. در سال 2016 مترو گوانگژو حدود 2.568 میلیارد نفر را جابجا کرد که چهارمین خط شلوغ مترو در جهان محسوب می شود که سه مورد اول عبارتند از خط متروی پکن، شانگهای و سئول. متروی گوانگژو 231 ایستگاه 28 ایستگاه تغییر خط و 390.7 کیلومتر خط ریلی دارد.
توسعه گسترده شبکه مترو برای دهه 2011 تا 2020 برنامه ریزی شده است. سه خط 9، 13 و 14 در سال 2017 افتتاح شدند در حالیکه خط 11، 18 و 21 و گسترش خط 8 و خط گوانگفو و گسترش خط 7 به “Shunde” و “Foshan” نیز در حال انجام است. ظرفیت کلی عملیاتی که برنامه ریزی شده 600 کیلومتر تا سال 2020 می باشد.